Sunday 5 December 2010

نگاهی به رسانه ها 3

آیا آتش کارمل یخ روابط ترکیه و اسرائیل را آب می‌کند؟
رادیوفردا:آتش‌سوزی کوهپایه‌های کارمل در شمال اسرائیل و مشارکت ترکیه در امدادرسانی بین‌المللی به اسرائیل در خاموش کردن آتش و اولین مکالمه تلفنی نخست وزیران دو کشور دراین باره، این پرسش را در رسانه های اسرائیل و ترکیه مطرح کرده است که آیا این آتش سوزی به فرصتی برای نزدیک شدن دوباره دو کشور، و دست کم، کاهش از بحران مناسبات تبدیل شده است
ترکیه در شمار نخستین کشورهایی بود که روز جمعه، تنها یک روز پس از گسترش آتش‌سوزی‌های وسیع در شمال اسرائیل، دو فروند هواپیمای ویژه اطفای حریق خود را همراه با تیمی از خلبانان و امدادرسانان مجرب سریعاً به اسرائیل رساند.

اهود باراک، وزیردفاع اسرائیل، شخصاً به استقبال خلبانان ترک در پایگاه هوایی «رمت داوید» در مرکز اسرائیل رفت، و سپس هنگامی که تیم ترکیه به بندر حیفا رسید تا به سایر امدادرسانان اسرائیلی و بین‌المللی در خاموش کردن آتش بپیوندد، آنجا نیز بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، شخصاٌ از نیروهای ترک استقبال کرد و به گرمی بسیار با آنها سخن گفت.

نتانیاهو آنگاه در برابر خبرنگاران گفت که صمیمانه از رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، سپاسگزار است زیرا می‌داند که فرستادن هواپیماها و تیم امدادی، تصمیم آقای اردوغان بوده است.نتانیاهو حتی به اظهارات سردی که آویگدور لیبرمن، وزیرخارجه راستگرا و افراطی‌اش همان روز بیان کرده بود، بی‌اعتنایی نمود. لیبرمن جمعه در مصاحبه با رادیوی اسرائیل گفته بود که «ما از ترکیه درخواستی نکردیم، بلکه آلمان به ترکیه توصیه کرده که از این فرصت برای فرستادن هواپیماهای ویژه آتش‌نشانی به اسرائیل استفاده کند».
، هرچند دفتر اردوغان شنبه در بیانیه‌ای نوشته بود که این مکالمه تلفنی پایان درخواست‌های ترکیه از اسرائیل نیست و ترکیه همچنان بر لزوم پوزش‌خواهی رسمی اسرائیل و پرداخت غرامت به قربانیان ماجرای کشتی ماوی مرمره و مجروحین و سایر سرنشینان کشتی که متحمل زیان مالی و روحی شده‌اند، اصرار دارد.
اتفاقاً از زمان نخست‌وزیری اولین نخست‌وزیر اسلامگرای ترکیه، نجم‌الدین ارباکان بود که ترکیه به همپیمان بزرگ اسرائیل تبدیل شد و دو کشور یکدیگر را در هر فرصتی، «برادر و یار و یاور» نامیدند.
رسانه‌های ترکیه نوشته بودند که ترکیه نام اسرائیل را به جای جمهوری اسلامی ایران به فهرست تهدیدهای جدی برای خود افزوده است اما دولت ترکیه هفته گذشته این امر را رد کرد.
جشن يکشنبه و کارنامه ميرحسين موسوی در ورزش ايران
رادیو فردا:علی سعيدلو رئيس سازمان تربيت بدنی ايران در گفتگوی زنده تلويزيونی از محل برگزاری بازی های آسيايی، عملکرد دولت آقای احمدی نژاد در عرصه ورزش را بی نظير خوانده و تاکيد کرده است که در دولت ايشان، به اندازه ۵۰ سال گذشته در ورزش کار شده است.

اين در حالی است که در بازی های آسيايی ۱۹۷۴ تهران، کاروان ورزش ايران با ۳۶ مدال طلا، ۲۸ نقره و ۱۷ برنز در رده دوم جدول رده بندی مدال ها قرار گرفت
وقتی ميرحسين موسوی نخستين دولت خود را تشکيل داد، ورزش ايران در بدترين برهه تاريخی خود به سر می برد. محمدعلی رجايی که پيش از نخست وزيری، سرپرست آموزش‌وپرورش بود، مسئوليت تربيت بدنی آموزش و پرورش را به مصطفی داودی سپرد. او پس از نخست وزيری نيز، حسين شاه حسينی از اعضای جبهه ملی که حکم از مهندس بازرگان گرفته بود را برکنار کرد و داودی را در سال ۱۳۵۹ رئيس ورزش ايران کرد.

داودی برای حذف ورزشکاران مشهور دوران حکومت محمدرضا شاه، بخشنامه ای صادر کرد که طبق آن ورزشکاران بالای ۲۷ سال، حق حضور در تيم های ملی را ندارند!

او همچنين با ارسال نامه به کنفدراسيون های قاره ای و فدراسيون های جهانی، کرسی هايی که در اختيار ايران بود را غير قانونی اعلام کرد. زيرا اين کرسی ها در دوران حکومت پهلوی به دست آمده بودند و به زعم او، جمهوری اسلامی ايران می تواند با نيروهای انقلابی، مجدداً آن کرسی ها را تصرف کند.
اما اين اتفاق نيز رخ نداد و نامه های داودی فقط باعث شد سمت هايی مثل رياست کنفدراسيون کشتی آسيا که سال ها در اختيار محمد توکل از ايران بود، نصيب اسماعيل حقی از عراق شود. آن هم در شرايطی که جنگ خونينی بين دو کشور در جريان بود.

حذف برخی رشته های ورزشی از کاروان اعزامی به بازی های آسيايی ۱۹۸۲ دهلی با بهانه هايی از قبيل طاغوتی بودن و مکتبی نبودن، از ديگر اتفاقاتی است که در دوران مديريت داودی رخ داد.

کار به جايی رسيد که به زعم خود داودی در گفتگو با مجله ورزشی تماشاگر، در ورزشگاه شيرودی و در حضور ابوالحسن بنی صدر، ۱۰ هزار نفر شعار مرگ بر داودی را سر دادند!

ميرحسين موسوی در دولت خود ضمن برکناری مصطفی داودی، اسماعيل داودی شمسی را از ابتدای سال ۱۳۶۲ به سمت رياست سازمان تربيت بدنی برگزيد.

در آن سال ها، ورزشگاه ها و سالن های ورزشی اغلب استان های کشور، در اختيار ارگان های نظامی و همچنين خانواده های جنگزده ای بود که به طور موقت، در فضاهای ورزشی اسکان پيدا کرده بودند.

ورزش نيمه تعطيل و نيمه جان ايران، المپيک ۱۹۸۴ لس آنجلس را تحريم کرده بود. مسابقات کشتی آزاد قهرمانی ۱۹۸۶ جهان در مجارستان هم در غياب ايران به انجام رسيد.

رقابت های مقدماتی جام جهانی فوتبال ۱۹۸۶ در مکزيک نيز تحريم شده و ايران با بهت زدگی، نظاره گر صعود دشمن خود در جنگ، يعنی عراق به جام جهانی بود.

در اين بين، زمزمه ها و شايعاتی مبنی بر تحريم بازی های آسيايی ۱۹۸۶ سئول نيز وجود داشت. اما ميرحسين موسوی خواستار تجهيز کاروان ورزش ايران بر حسب امکانات موجود و حضور ورزشکاران ايرانی در سئول شد.

نتيجه کاروان کوچک ورزش ايران غير قابل باور بود. ايران با کسب ۲۲ مدال، در رده چهارم جدول رده بندی مدال ها قرار گرفت.

اين در حالی بود که ايران فقط در ۱۰ رشته حضور داشت. ورزشکاران دختر نيز مشارکتی در کاروان اعزامی نداشتند.

اما در بازی های آسيايی ۲۰۱۰ گوانگجو، ايران در ۳۱ رشته حضور داشت و ضمن همراهی دختران، پر تعداد ترين کاروان ورزش ايران پس از بازی های آسيايی ۱۹۷۴ تهران را به رقابت ها گسيل کرد.
فرمانده ارتش: در پادگان ها عکس 'سران فتنه' نصب بود
بی بی سی فارسی :فرمانده کل ارتش ایران گفت که در جریان اعتراضات انتخاباتی سال گذشته، "در پادگان‌ها و در اتاق‌های برخی از سربازان"، عکس "سران فتنه" نصب بوده است.
گفت: "در آن نماز جمعه که فتنه‌گر عرصه را از ما می‌گرفت، و یا زمانی که بر بالای پشت بام الله‌اکبر می‌گفتند، دل فرزندان ما در خانه می‌لرزید و می‌گفتند مگر می‌شود الله‌اکبر گو را بازداشت کرد."
تهرانی‌ها می توانند از آلودگی هوا به دادگاه شکایت کنند
بی بی سی فارسی:حسن بیادی، نایب رئیس شورای شهر تهران گفت که پایتخت نشینان می توانند به علت خسارت دیدن از آلودگی های هوا، به دادگاه شکایت کنند.

همزمان بهمن کشاورز، رئیس اتحادیه کانون‌های وکلای ایران می گوید که اگر مردم شکایت خود را به خاطر آلودگی هوا به دادگاه‌ها ببرند، "دستگاه قضایی موظف به پیگیری است".

به گفته آقای کشاورز، داشتن هوای سالم و پاک "حق طبیعی مردم" است و بر اساس قوانین و مقررات موجود در ایران، دولت در برابر سلامت هوا، آب و خاک "مسئول" است
انتقال قدرت درشرکت سامسونگ از پدر به پسر
یورو نیوز:جی لی یونگ، رییس شرکت الکترونیک سامسونگ، بزرگترین سازنده تلویزیون و صفحه نمایش های مسطح جهان شد.

این شرکت کره ای که با 70 شرکت زیر مجموعه خود، سالانه بیش از 200 میلیارد دلار فروش دارد، توسط خانواده موسس آن مدیریت می شود.

جی لی یونگ 42 ساله فرزند رییس سابق این شرکت است که به جای پدر، مدیریت این شرکت را بر عهده گرفته است
«مهر تایید به اتهام شهلا نزنید»
.
رادیو آلمان:کمک برای جلوگیری از اجرای حکم در میان کاربران فیس‌بوک نیز طرفدار داشت. آن‌ها با تشکیل گرو‌های فیس‌بوکی تلاش کردند به اعدام شهلا جاهد اگر بی‌گناه است یا حتی اگر گناه‌کار باشد، نه بگویند.
پس از اعدام شهلا، گروهی که سریع در فیس‌بوک پا گرفت و اعضای خود را یافت، گروهی بود با عنوان «وصیت کنیم که قاتل من را اعدام نکنند.»

این گروه تنها یک روز پس از اعدام شهلا جاهد حدود ۱۴۰۰ عضو یافت. از آن میان اعتراضاتی مطرح شد نسبت به عکس اصلی صفحه‌ی گروه که در ابتدا عکس شهلا جاهد بود.

معترضان می‌گفتند که عنوان این گروه در کنار عکس شهلا در واقع مهر تاییدی‌ست به اتهام قتل توسط شهلا، «اتهامی که همچنان و به‌رغم اجرای حکم اعدام، درباره‌ی صحت آن تردید ‌وجود دارد.»

No comments: