Sunday 5 December 2010

مروری بر رسانه ها 2

چهارمين سفر آيت الله خامنه‌ای به قم طی دو ماه اخير
رادیو فردا:گزارش‌ها حاکی است که آيت الله علی خامنه‌ای برای ديدار با علمای قم به اين شهر سفر کرده است. اين سومين سفر غير رسمی رهبر جمهوری اسلامی به قم، پس از دیدار رسمی ۱۰ روزه وی از این شهر در در اواخر مهرماه است

شکست آمریکا از قطر
رادیو فردا:انتخاب قطر برای میزبانی بازی‌های ۲۰۲۲ از جمله شگفت‌انگیزترین تصمیمات کمیته اجرایی فیفا بود. جمعیت قطر یک میلیون و مقام تیم فوتبال آن کشور در رده‌بندی جهانی ۱۱۳ است! در حالی که برای تماشای بازی‌های جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان ۳.۵ میلیون نفر به استادیوم‌ها رفتند!

مسابقات جام جهانی قرار است در ماه‌های ژوئن و ژوئیه در قطر برگزار شود. در این ماه‌ها معمولا درجه حرارت در این کشور کوچک کویری بالاتر از ۴۵ درجه سانتی‌گراد است.

قطر وعده داده است که برای برگزاری این بازی‌ها ۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کند. از جمله این هزینه‌ها هزینه ساخت استادیوم‌های متعددی است که بعد از انجام بازی‌ها بی‌مصرف باقی خواهند ماند.

قطری‌ها همچنین وعده داده‌اند که برای خنک کردن هوا در میدان‌ها و سکوها از تکنولوژی بدیعی استفاده خواهند کرد. بخشی از این برنامه شامل نصب پرده‌های انعکاس حرارت، خنک کردن آب در اطراف استادیوم‌ها و انتقال هوای خنک به داخل آنهاست. بی‌شک قطر برای هزینه کردن در این طرح‌ها دست خالی نیست.

درآمد سرانه مردم قطر در حد بالاترین در جهان و محل تامین آن گاز صادراتی استخراج شده از منبع مشترک پارس جنوبی در خلیج فارس است.
آتش در اسرائیل؛ از جنگل تا سیاست
رادیو آلمان:پس از دو روز آتش‌سوزی، بیش از ۳۰ کیلومتر مربع از جنگل‌های شمال اسرائیل سوخته و ۴۱ نفر کشته شده‌اند و هنوز عملیات مهار ادامه دارد
با بازداشت چند متهم از اعراب اسرائیل، احتمال آتش‌زدن عمدی جنگل‌ها قوت یافته است،
در شمال اسرائیل، یهودیان، اعراب مسیحی و مسلمان و نیز امتداد طایفه دروز لبنان، زندگی مسالمت‌آمیزی در کنار یکدیگر دارند.

جنگل‌های شمال اسرائیل در تابستان سال ۲۰۰۶ و در نبرد ۳۳ روزه با حزب‌الله لبنان نیز دچار آتش سوزی شد و لطمه زیادی دید، اما به سرعت، صدها هزار اصله درخت دوباره کاشته شد.

مقالات روزنامه‌های "يديعوت احرونوت" و "معاریو" (چاپ تل‌آویو) نیز با انتقاد از امکانات در مدیریت این بحران گفته‌اند که اسرائیل، اداره آتش نشانی منسجمی ندارد و فرسودگی تجهيزاتش که تنها در جهان سوم وجود دارد موجب می‌شود کارايی لازم را نداشته باشند. به اعتقاد نویسندگان این مقالات، طبق استاندارهای غرب برای هر ۱۰۰۰ نفر يک مامور آتش نشانی لازم است اما در حال حاضر در اسرائیل برای هر ۷۰۰۰ نفر يک مامور آتش نشانی وجود دارد
.

آسیه بی بی، زن مسیحی پاکستانی محکوم به اعدام
رادیو آمریکا:یوسف قریشی روحانی پاکستانی، تهدید کرده است چنانچه دولت، یک مسیحی، مادر ۵ فرزند را بنا به حکم اخیر دادگاه اعدام نکند وی پاداشی شش هزار دلاری را برای مامور قتل وی مقرر خواهد کرد. آسیه بی بی به حکم دادگاهی در پاکستان به اتهام اظهار سخنان کفر آمیز علیه اسلام به اعدام محکوم شده است.

شهباز بهاتی، وزیر امور اقلیت ها در پاکستان پیشنهاد کرده است این زن مورد بخشش قرار گیرد و از زندان آزاد شود.

آسیه گواهی یک زن علیه خود دایر بر اینکه وی سخنان توهین آمیزی علیه پیامبر اسلام بر زبان رانده است را تکذیب می کند. آسیه نخستین زن در پاکستان است که به موجب قانون به خاطر سخنان توهین آمیز به اسلام محکوم به اعدام شده است.

کسانی پیشتر به موجب این قانون به اعدام محکوم شده اند اما هیچ یک از احکام به اجرا گذاشته نشده است.

آسیه در دادگاه گفت زنان مسلمان روستای محل اقامتش وی را زیر فشار گذاشته بودند که مسلمان شود و چون از این کار خودداری کرده علیه وی گواهی نادرست داده اند

واکنش متناقض دو مقام ایرانی به تصمیم شورای حکام برای تشکیل بانک سوخت اتمی
رادیو فردا:در حالی که وزیر امور خارجه ایران روز شنبه در منامه از موافقت مشروط ایران با تشکیل بانک بین‌المللی سوخت هسته‌ای خبر داده بود، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این طرح را متضمن نوعی «آپارتاید هسته‌ای» خوانده است
مجردهای طلایی و معترض به سازمان تربیت بدنی، ۱۵ نفر هستند
رادیو آلمان:قهرمانانی مثل سعید عبدولی، رضا یزدانی، علیرضا نصر آزادانی، یوسف کرمی و سجاد مرادی هم اگرچه متاهل هستند، اما به این شرط صاحب خانه خواهند شد که طی سه سال اخیر، سندی به نام آن ها ثبت نشده باشد!


به این ترتیب، بیش از ۷۵ درصد از قهرمانان ایرانی در بازی های آسیایی گوانجو صاحب خانه نخواهند شد.


تبعیض در اعطای پاداش به قهرمانان و تفکیک آن ها به مجرد و متاهل، در دنیای ورزش فقط در ایران و با بازی های آسیایی ۲۰۱۰ گوانجو اتفاق افتاده است.

همچنین به زعم منتقدان، این که اعطای پاداش به قهرمانان، مشروط به پاداش نگرفتن آن ها در گذشته باشد، در جهان ورزش بی سابقه است. به طور مثال، اگر معیار کنونی در ایران در سطح بین‌المللی به کار گرفته می‌شد، راجر فدرر تنیس باز برجسته سوئیسی که شش دوره قهرمان جام ویمبلدون شده است، فقط باید جایزه سال ۲۰۰۳ را می گرفت و برا!

No comments: