Thursday 12 August 2010

نگاه ویژه به زنان خارجی گروگان گرفته شده در ایران



عکس :سارا سورد به همراه شین باور در هنگام ورود به مرزهای ایران دستگیر شدند



عکس:فی ترنی، ملوان زن بریتانیایی بازداشت شده توسط جمهوری اسلامی در شبکه عربی العالم متعلق به حکومت ایران

مدتی پس از حمله به سفارت آمریکا درایران و گروگان گرفته شدن اعضای سفارت ،بیشتر کارمندان زن به همراه سیاهپوستان آفریقایی تبار و غیر آمریکایی ها آزاد شدند دلیل آزادی آنان این موضوع عنوان شد که که اقلیت ها وزنان در آمریکا تحت ستم هستند! این عجیبترین دلیل برای آزادی افرادی است که توسط ایران متهم به جاسوسی شده بودند. اگر جاسوس بودند زن یا سیاهپوست بودن آنان چه ربطی به ماجرا دارد؟ واگر اعتقاد براین بوده که زنان یا سیاهپوستان هیچ وقت جاسوسی نمی کنند ، موضوعات مطرح شده در جهان نشان می دهد که اتفاقا زنان از افراد بکارگرفته شده برای جاسوسی هستند.
مروری دوباره بر یک خبر:رادیو فردا:فی ترنی، ملوان زن بریتانیایی بازداشت شده توسط جمهوری اسلامی ایران که بیش از ۱۵ ملوان و تفنگدار دريايی دیگر این کشور مورد توجه رسانه های گروهی قرار گرفته است برای اولین مصاحبه خود ۲۰۰ هزار دلار دریافت کرد.
به نوشته روزنامه انگليسی گاردين، تلويزيون غير دولتی آی.تی.وی. و روزنامه سان به طور مشترک برای مصاحبه با فی ترنی، مبلغ ۱۰۰ هزار پوند، ۱۹۷۰۰۰ دلار، به او پرداخته اند که معادل چهار برابر حقوق سالانه اوست.
وی در گفت و گو با روزنامه پر تيراژ «سان» در لندن مي گويد، بازجويان ايرانی از او پرسيده اند که در باره جان فدا کردن برای کشورش چه احساسی دارد؟
فی ترنی مي گوید: در دوران بازداشتش در ايران، بازجويان او را تهديد کرده بودند اگر آنچه را که آنها می خواهند انجام ندهد به عنوان جاسوس سال ها در زندان خواهد ماند.
فی ترنی، ملوان ۲۵ ساله که يک دختر سه ساله دارد در مصاحبه روز دوشنبه، نهم آوريل، با روزنامه سان مي گويد: «هنگامی که ما را گرفتند، هراس داشتم که مورد تجاوز قرار بگيرم.»
وی مي افزايد: در پنج روز نخست پس از دستگيرشدن در آب های خليج فارس در زندان انفرادی بوده است.
ملوان نيروی دريايی بريتانيا همچنين مي گويد: «در بامداد يک روز در نزديکی سلول صدای اره شدن چوب و ضربات چکش بر ميخ را می شنيدم و پس از مدتی يک زن به درون سلول آمد و قد و بالای مرا اندازه گرفت. اين دو موضوع مرا متقاعد کرد که آنها سرگرم ساختن تابوت برای من هستند
.در مدت ۱۳ روزی که ملوانان بريتانيايی در ايران در بازداشت بودند، سه نامه از فی ترنی توسط جمهوری اسلامی منتشر شد که در يکی از آنها نوشته بود، او قربانی سياست های دولت آمريکا و بريتانيا شده است. وی در مصاحبه با روزنامه سان مي گويد که «اين نامه ها را عمداَ به صورتی نوشته است که دوستان و افراد خانواده اش پی ببرند که تحت فشار تن به اين کار داده است.»
مروری برخبر دیگر،رادیو فردا: براساس خبر جديدی که شبکه خبری «ای بی سی» منتشر کرده، دو تن از شهروند آمريکايی که در بازداشت ايران هستند قرار است با يکديگر ازدواج کنند.

به گزارش «ای بی سی»، پس از ماهها نگرانی در مورد سرنوشت اين شهروندان اکنون خبر مربوط به نامزدی و برنامه ازدواج دو تن از آنها می تواند مايه شادی مادران نگران باشد.

دو تن از اين کوهنوردان به نام شين باوئر و سارا شرود قرار است پس از آزادی ازدواج کنند. شين باوئر با ساختن حلقه ای از تکه های نخ در زندان و رساندن آن به سارا شرور رسما از وی تقاضا ازدواج کرده است.

به گزارش شبکه خبری «ای بی سی»، مادران اين دو شهروند زندانی روز دوشنبه در مصاحبه ای با يک برنامه راديويی پر طرفدار در آمريکا خبر نامزدی فرزندان خود را اعلام کردند.

به گفته آنها شين باوئر با ساختن يک حلقه از تکه های نخ پيراهن خود از سارا تقاضای ازدواج کرده و به محض آزادی از زندان آنها ازدواج خواهند کرد.

No comments: